سفیدک سطحی ماش

Mung bean powdery mildew

بیماری سفیدک سطحی یا سفیدک پودری روی طیف وسیعی از گیاهان ایجاد آلودگی می نماید. عامل این بیماری باعث آسیب به محصولاتی از جمله کاهو، خیار، هندوانه و حبوبات می شود.

علائم بیماری سفیدک سطحی ماش:

بیماری گیاهی سفیدک سطحی ماش توانایی ایجاد آلودگی روی تمام بافت های سبز این گیاه را دارا می باشد. علائم اولیه بیماری شامل تشکیل بافت های پودری، سفید، کوچک و مدور در سطح بالایی برگ می باشد. به مرور بافت خاکستری رنگی روی سطح زیرین برگ و بافت های دیگری از جمله ساقه و غلاف گسترش پیدا می کند. با توسعه آلودگی برگ های آلوده پیچ خورده و از حالت طبیعی خارج می شوند. در مواقعی که شدت آلودگی بالا باشد، برگ ها زرد شده و زودتر از موعد از ساقه جدا می شوند. علائم بیماری سفیدک سطحی ماش ابتدا روی برگ های مسن بوته قابل مشاهده هستند. بیشترین خسارت و تاثیر آلودگی را می توان در زمان گلدهی بوته مشاهده نمود.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی سفیدک سطحی ماش:

عامل بیماری گیاهی سفیدک سطحی ماش، قارچ Podosphaera fusca می باشد. ماندگاری این قارچ روی میزبان های زنده صورت می گیرد، در نتیجه کشت مجاور به هم حبوبات می تواند باعث توسعه و ماندگاری آلودگی شود. به طور غالب جابجایی بافت های بیماری زا توسط باد صورت می گیرد. شرایط آب و هوایی نیمه مرطوب و محدوده دمای 20 الی 25 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. کشت زود هنگام بوته های ماش می تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از تکمیل چرخه بیماری می شود.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک سطحی ماش:

  • استفاده از ارقام دارای مقاومت نسبی
  • تناوب زراعی چهار ساله با گیاهان غیر میزبان
  • جمع آوری و سوزاندن بقایای آلوده
  • در صورت امکان کشت زودتر از موعد
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی