آنتراکنوز ماش

Mung bean anthracnose

بیماری گیاهی آنتراکنوز ماش توانایی ایجاد آلودگی روی تمام قسمت های هوایی گیاه را دارا می باشد. در بعضی از منابع به بیماری آنتراکنوز ماش، بیماری لکه سیاه نیز گفته می شود. این بیماری می تواند در تمام سنین رشد گیاه روی بوته های ماش ایجاد آلودگی نماید. عامل بیماری آنتراکنوز ماش علاوه بر این محصول روی گیاهان مختلفی از جمله لوبیا، باقلا ، عدس، نخود، سویا و فلفل نیز بیماری زا می باشد.

علائم بیماری آنتراکنوز ماش:

علائم بیماری گیاهی آنتراکنوز ماش روی برگ و غلاف شامل لکه های مدور، سیاه و آبسوخته همراه با حاشیه ای باریک، نارنجی و قرمز رنگ می باشد. قسمت مرکزی این لکه ها کمی فرورفته و دارای رنگ تیره تری در مقایسه با بخش خارجی لکه ها دارا می باشند. در صورت وقوع آلودگی در مراحل ابتدایی رشد و هنگام جوانه زنی بذور گیاهچه های اولیه از بین می روند. بذور آلوده دارای رنگ تیره تری در مقایسه با بذور سالم هستند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی آنتراکنوز ماش:

عامل بیماری گیاهی آنتراکنوز ماش، قارچ Colletotrichum lindemuthianum می باشد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 26 الی 30 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان گذرانی این قارچ، روی بافت های باقی مانده آلوده در داخل خاک و روی بذور آلوده صورت می گیرد. با آلودگی بذور احتمال از بین رفتن گیاهچه ها در ابتدای رشد افزایش پیدا می کند. باد و آبیاری بارانی نقش فراوانی در گسترش عامل بیماری دارند.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری آنتراکنوز ماش:

  • استفاده از بذور عاری از بیماری
  • تناوب زراعی با محصولات غیر میزبان
  • جمع آوری بقایای آلوده گیاهی بعد از برداشت
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی