لکه شکلاتی باقلا

Faba bean chocolate spot

بیماری گیاهی لکه شکلاتی یا لکه قهوه ای یکی از مهم ترین بیماری های باقلا است. عامل این بیماری گیاهی باعث آسیب به محصولات دیگری از جمله عدس، لوبیا، نخود و سویا می شود، اما بیشترین میزان خسارت روی بوته های باقلا مشاهده شده است.

علائم بیماری لکه شکلاتی باقلا:

بیشترین علائم آلودگی روی برگ ها، به خصوص برگ های پایینی بوته قابل مشاهده است. نشانه های اولیه بیماری گیاهی لکه شکلاتی باقلا به شکل نقاط ریز، پراکنده و خرمایی روی برگ، ساقه و غلاف ظاهر می شود. این نقاط به آهستگی توسعه پیدا کرده، در مرکز برنزی و خاکستری شده و حاشیه ای تیره در اطراف آن ها شکل می گیرد. اندازه این لکه ها بین 1 تا 10 میلی متر متغیر است. در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، زخم ها به یکدیگر ملحق شده و باعث سیاه شدن و از بین رفتن کل بوته می شوند. در بعضی مواقع علائم بیماری روی بوته نیز مشاهده می شود. بذور آلوده آجری رنگ شده و دچار چروکیدگی می شوند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی لکه شکلاتی باقلا:

عامل بیماری گیاهی لکه شکلاتی باقلا، قارچ Botrytis fabae می باشد. زمستان گذرانی عامل بیماری به مدت چهار سال روی بقایای گیاهی داخل خاک و بذور آلوده صورت می گیرد. این بیماری در مراحل پایانی رشد بوته خسارت بیشتری ایجاد می کند. کمبود عناصر پتاسیم و فسفر، تغذیه آفات و کشت متراکم بوته ها باعث افزایش حساسیت گیاهان به این بیماری می گردد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 18 الی 21 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری لکه شکلاتی باقلا:

  • تناوب زراعی چهار ساله با محصولات غیر میزبان
  • کاشت بذور عاری از بیماری
  • افزایش فاصله بین ردیف و بوته ها
  • شخم عمیق خاک و سوزاندن بقایای گیاهی
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی