پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز

Onion bacterial soft rot

بیماری گیاهی پوسیدگی نرم باکتریای یکی از بیماری های مخرب روی غده های رسیده پیاز و پیازچه است. عامل این بیماری می تواند به محصولات مختلفی از جمله هویج، سیر، سیب زمینی، کلم و کاهو حمله کند.

علائم بیماری پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز:

به طور معمول آغاز چرخه بیماری گیاهی پوسیدگی نرم باکتریای پیاز، قبل یا در زمان برداشت محصول می باشد. علائم این بیماری ابتدا در قسمت بالایی غده و اطراف گردن قابل مشاهده است که به تدریج به سمت داخل غده گسترش می یابد. ظاهر قسمت مورد حمله به صورت بافت های آبسوخته و لکه های خاکستری یا زرد روشن مشاهده می شود. با توسعه آلودگی لایه های غده نرم شده و علائم پوسیدگی را نشان می دهد. یکی دیگر از نشانه های بیماری روی غده، خروج مایع باکتریایی و بد بو از ناحیه گردن غده در زمان فشردن آن می باشد. برگ بوته های آلوده از پایین به رنگ زرد درآمده و در نهایت خشک می شوند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز:

عامل بیماری گیاهی پوسیدگی نرم باکتریای پیاز، باکتری Erwinia chrysanthemi می باشد. این بیماری روی پیازهای انباری و در حال جابجایی شیوع بسیار بیشتری دارد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 22 الی 28 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. بقایای گیاهی داخل خاک نقش اصلی را در زمستان گذرانی عامل بیماری دارد. عامل بیماری توسط آبیاری پاششی یا بارانی، آبیاری غرقابی و حشرات منتقل می شود.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری پوسیدگی نرم باکتریایی پیاز:

  • اجتناب از آبیاری بارانی
  • کنترل آفات به خصوص مگس پیاز
  • حفاظت غده ها در برابر صدمات فیزیکی
  • نگهداری محصول در انبارهای دارای تهویه مناسب
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار یک ماه بعد از کاشت

- در صورت مشاهده علائم بیماری، سم پاشی با نسبت 5 در هزار در فواصل ده روزه تا برداشت