لکه برگی شلغم

Turnip leaf spot

بیماری گیاهی لکه برگی شلغم دارای اسامی مختلفی از جمله نقطه سیاه، لکه برگی آلترناریایی و نقطه خاکستری می باشد. این بیماری در مناطق خنک قدرت توسعه بیشتری دارد. عامل این بیماری علاوه بر شلغم باعث آسیب به محصولات دیگری از جمله کلم، ترب، کلم برگ، کلم بروکلی و گیاه خردل می شود.

علائم بیماری لکه برگی شلغم:

این بیماری می تواند در مراحل اولیه رشد باعث آسیب به جوانه های بذری و برگ های اولیه گردد. نشانه های بیماری گیاهی لکه برگی شلغم روی برگ شامل نقاط کوچک، کمی برآمده و مایل به زرد می باشد که به مرور به رنگ قهوه ای یا خاکستری تیره در می آید. این نقاط ممکن است گرد یا زاویه دار باشند و به مرور حاشیه ای سیاه در اطراف لکه ها شکل می گیرد. از دیگر علائم بارز این بیماری، می توان به شکل ظاهری لکه ها به صورت حلقه های متحدالمرکز اشاره نمود. در نهایت برگ های آلوده خشک و کمی پیچیده می شوند. در مواقعی که شدت بیماری بالا باشد، زخم های طولی و تیره رنگ نیز در امتداد ساقه و دمبرگ شکل می گیرد.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی لکه برگی شلغم:

عامل بیماری گیاهی لکه برگی شلغم، قارچ Alternaria می باشد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 19 الی 25 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. عامل این بیماری می تواند برای چندین سال روی بقایای گیاهی داخل خاک زمستان گذرانی نماید. آبیاری بارانی، ادوات کشاورزی، باد و تردد کشاورزان باعث جابجایی عامل بیماری می شود.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری لکه برگی شلغم:

  • کاشت بذور عاری از بیماری
  • تناوب زراعی دو الی سه ساله با محصولات غیر میزبان
  • جمع آوری و انهدام بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول
  • اجتناب از مصرف مازاد کودهای دارای نیتروژن
  • اجتناب از آبیاری بارانی
  • کنترل حشرات مزرعه به خصوص شته
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار یک ماه بعد از کاشت

- در صورت مشاهده علائم بیماری، سم پاشی با نسبت 5 در هزار در فواصل ده روزه تا برداشت