لکه باکتریایی هندوانه

Watermelon Bacterial Friut Blotch

بیماری گیاهی لکه باکتریای هندوانه که با اسامی دیگری از جمله لکه روغنی هندوانه یا بلاچ هندوانه نیز نامیده می‌شود، باعث آسیب به خیار، طالبی و ملون می شود. میوه هایی که رشد زیادی کرده اند، تحمل بیشتری در برابر این بیماری دارند.

علائم بیماری بیماری لکه باکتریایی هندوانه:

بیماری گیاهی لکه باکتریای هندوانه باعث ایجاد لکه روی میوه و برگ می‌شود. آلودگی گیاهچه در مراحل اولیه رشد باعث ایجاد علائم آب سوختگی روی برگ‌های پایینی بوته می‌شود. با ادامه بیماری قسمت‌های آلوده، به خصوص بافت‌های نزدیک به رگبرگ اصلی، علائم بافت مردگی را نشان می‌دهند. نشانه های بیماری روی میوه در ابتدا به صورت نقاط کوچک و آبسوخته و معمولاً در اواخر فصل رشد مشاهده می‌شوند. با گسترش بیماری روی قسمت‌های آلوده، بافت سطحی میوه تیره رنگ شده و ترک می‌خورد. با ترک خوردن میوه و فراهم بودن شرایط مناسب برای نفوذ عامل بیماری به داخل آن، قسمت‌های داخلی میوه علائمی از لهیدگی را نشان می دهند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بیماری لکه باکتریایی هندوانه:

عامل بیماری گیاهی لکه باکتریای هندوانه، باکتری Acidovorax Avenae است. باران، آبیاری پاششی، بذور آلوده، علف‌های هرز و جابجایی نهال‌های آلوده باعث انتقال عامل بیماری به مناطق عاری از بیماری می‌شود. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی 24 تا 28 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. عامل این بیماری به مدت چندین سال روی بذور آلوده باقی می‌ماند. ارقامی که میوه‌های سبز تیره و یا سبز تیره و روشن راه راه تولید می‌کنند مقاومت بیشتری در مقابل بیماری دارند.

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری بیماری لکه باکتریایی هندوانه:

  • کشت متناوب با گیاهان غیرمیزبان بیماری
  • کاشت بذور عاری از بیماری
  • استفاده از آبیاری قطره‌ای
  • حذف و جمع‌آوری علف‌های هرز میزبان بیماری
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام بازشدن اولین برگ‌ها

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار هنگام تشکیل میوه‌های اولیه

- در صورت مشاهده علائم بیماری، سمپاشی با نسبت 5 در هزار در فواصل ده روزه تا برداشت