سفیدک داخلی خیار

Cucumber Downy Mildew

بیماری گیاهی سفیدک داخلی که با نام سرخک نیز معروف است، از مهم ترین بیماری‌های خیار به خصوص در کشت‌ گلخانه ای است. این بیماری علاوه بر خیار به محصولاتی همچون هندوانه، طالبی، کدو و کدوتنبل نیز آسیب می رساند.

علائم بیماری سفیدک داخلی خیار:

بیماری گیاهی سفیدک داخلی در ابتدا باعث ایجاد لکه‌هایی رنگ‌پریده، پراکنده، زاویه دار و آب‌سوخته روی برگ می‌شود. این بیماری باعث ایجاد پوشش کرکی بنفش یا خاکستری رنگ در زیر برگ‌ها می‌شود و همچنین لکه های زرد رنگ به اندازه یک تا دو سانتی متر روی برگ‌ها تشکیل می‌شود. با گسترش بیماری لکه‌ها بزرگتر می‌شوند و به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند. در نهایت قسمت‌های آلوده بافت می‌میرند و برگ به سمت بالا پیچیده می‌شود. عامل این بیماری به ندرت به میوه حمله می‌کند، اما میوه بوته‌های آلوده کوچک و فاقد کیفیت می شوند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی سفیدک داخلی خیار:

عامل بیماری گیاهی سفیدک داخلی خیار، قارچ Pseudoperonospora Cubensis است. آب و هوای بسیار مرطوب و محدوده دمایی 17 الی 22 درجه سانتی‌گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان‌گذرانی عامل بیماری بر روی علف‌های هرز میزبان بیماری و گیاهان جالیزی صورت می‌گیرد. باد و آبیاری بارانی نقش فراوانی در جابجایی عامل بیماری دارد.

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک داخلی خیار:

  • کاهش تراکم بین بوته ها
  • اجتناب از آبیاری بارانی یا پاششی
  • حذف علف‌های هرز
  • کاشت ارقام مقاوم به بیماری
  • تقویت بوته با کودهای حاوی فسفر و پتاسیم
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام بازشدن اولین برگ‌ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار هنگام تشکیل میوه‌های اولیه

- در صورت مشاهده علائم، سمپاشی با نسبت 5 در هزار در فواصل ده روزه تا برداشت