پوسیدگی نرم ریشه نخود

Pea wet root rot

بیماری گیاهی پوسیدگی نرم ریشه نخود در بسیاری از مناطق باعث ایجاد خسارت روی محصولات کشاورزی مختلف از جمله لوبیا، سویا، چغندرقند، سیب زمینی، یونجه و ... می شود. نشانه های عمومی بیماری در سطح مزرعه شباهت فراوانی به بیماری گیاهی پوسیدگی طوقه نخود دارد.

علائم بیماری پوسیدگی نرم ریشه نخود:

به طور کلی گیاهچه های آلوده در داخل خاک فاسد شده و میزان جوانه زنی بذور کاهش پیدا میکند. علائم بیماری را می توان از مراحل ابتدایی رشد گیاهچه و در خاک های مرطوب مشاهده نمود که منجر به کاهش میزان تولید می شود. بیماری گیاهی پوسیدگی نرم ریشه نخود در روند جذب نیتروژن نیز اختلال ایجاد می کند. گیاهچه های آلوده به آهستگی زرد شده و برگچه ها و جوانه ها می ریزند. با پیشرفت بیماری زخم های قهوه ای رنگ روی قسمت های پایینی ساقه و اطراف طوقه شکل می گیرد. قسمت های آلوده در اطراف طوقه پوسیده و تیره می شوند که ممکن است در بعضی مواقع توده قارچی صورتی رنگ نیز روی این قسمت ها رشد کند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی پوسیدگی نرم ریشه نخود:

عامل بیماری گیاهی پوسیدگی نرم ریشه نخود، قارچ Rhizoctonia solani می باشد. فشردگی خاک و شخم نزدن زمین باعث توسعه هر چه بیشتر عامل بیماری میشود. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 18 الی 23 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان گذرانی عامل بیماری در داخل خاک و روی بقایای گیاهی داخل خاک صورت می پذیرد.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری پوسیدگی نرم ریشه نخود:

  • کاهش تراکم و فشردگی خاک
  • استفاده از ارقام مقاوم به بیماری
  • جمع آوری و حذف بقایای گیاهی
  • تناوب زراعی سه الی چهار ساله با گیاهان غیر میزبان
  • اجتناب از به وجود آمدن تنش به گیاهان در زمان جوانه زنی
  • عدم کشت در زمین هایی که سیب زمینی، یونجه و چغنرقند کشت شده بودند
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی