بلایت باکتریایی نخود

Pea bacterial blight

بیماری گیاهی بلایت باکتریای نخود، یکی از بیماری های مخرب روی نخود است. این باکتری به غیر از نخود تاثیری روی دیگر حبوبات ندارد.

علائم بیماری بلایت باکتریایی نخود:

علائم اولیه این بیماری گیاهی روی برگ و نزدیک به ناحیه اتصال برگ به ساقه به شکل نقاط کوچک، سبز تیره و آبسوخته ظهور پیدا می کند. این نقاط به مرور به یکدیگر متصل می شوند و به طور معمول رگبرگ ها این آلودگی را محدود می کند. رنگ لکه های حاشیه دار روی برگ، در ابتدا زرد بوده و به مرور قهوه ای می شوند. نشانه های بیماری روی غلاف نیز به شکل لکه های قهوه ای یا زیتونی رنگ هستند. علائم بیماری گیاهی بلایت باکتریایی نخود روی ساقه بیشتر در قسمت های پایینی آن قابل مشاهده است. نقاط روی ساقه در ابتدا آبسوخته بوده که با گسترش بیماری سبز تیره و سپس قهوه ای می شوند. با گسترش بیماری در طول ساقه بوته ها چروکیده شده و در نهایت می میرند. در مواقعی که آلودگی شدید باشد نیز بذور آلوده، لزج شده و تغییر رنگ می دهند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بلایت باکتریایی نخود:

عامل بیماری گیاهی بلایت باکتریای نخود، باکتری Pseudomonas syringae می باشد. این بیماری می تواند در تمام مراحل رشد گیاه، ایجاد آلودگی نماید. دو منبع اصلی برای شروع بیماری کاشت بذور آلوده و بقایای گیاهی آلوده از کشت قبل می باشند. زمستان گذرانی این باکتری به مدت دو سال روی بذور یا داخل آن ها صورت می گیرد. بارش باران و شبنم دوعامل اصلی در گسترش بیماری بین بوته هاست. آلودگی در مراحل ابتدایی ممکن است باعث همه گیری بیماری شود ولی اگر آلودگی در مراحل پایانی رشد اتفاق بیفتد باعث کاهش عملکرد گیاه می شود.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت باکتریایی نخود:

  • تناوب زراعی با محصولات غیر میزبان
  • حذف و نابودی بقایای گیاهی تا عمق 10 سانتی متری خاک
  • کشت زود هنگام بذور
  • استفاده از بذور عاری از بیماری و ارقام مقاوم
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی