سفیدک داخلی نخود

Pea downy mildew

سفیدک داخلی، کرکی یا دروغی یکی از بیماری های مهم قارچی است که بر روی طیف وسیعی از گیاهان بیماری زا است. عامل قارچی که باعث ایجاد بیماری گیاهی سفیدک داخلی روی نخود می شود تاثیری روی گیاهان دیگر ندارد.

علائم بیماری سفیدک داخلی نخود:

عامل این بیماری گیاهی می تواند از زمان آغاز جوانه زنی بذر تا زمان برداشت محصول بیماری زا باشد. به طور کلی بوته های آلوده دچار کاهش رشد و رنگ پریدگی می شوند. نشانه های ثانویه بیماری گیاهی سفیدک داخلی نخود شامل لکه های زرد یا قهوه ای روی سطح برگ، غلاف، ساقه و برگچه می باشد. با توسعه بیماری و فراهم بودن شرایط مناسب توده قارچی خاکستری رنگ و نمدی شکل در زیر برگ ها تشکیل و به تدریج حالت سوخته به خود می گیرند. روی سطح غلاف های آلوده بافت زرد رنگ و داخل غلاف، بافت تیره و کرکی ایجاد می شود. تشکیل دانه در داخل غلاف های آلوده ناقص می باشد. گیاهان آلوده به تدریج زرد شده و منبع جدیدی برای تکثیر بیماری می شوند. میزان آلودگی روی غلاف ها و برگ های پایینی گیاه بیشتر مشاهده می شود. بیشترین میزان خسارت بیماری گیاهی سفیدک داخلی نخود در مراحل اولیه رشد گیاهچه و قبل از گل دهی دیده می شود که باعث عقب ماندگی از رشد و مرگ بوته می شود.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی سفیدک داخلی نخود:

عامل بیماری گیاهی سفیدک داخلی نخود، قارچ Peronospora viciae می باشد. این قارچ می تواند روی بقایای گیاهی داخل خاک و بذور آلوده زمستان گذرانی کند. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 13 الی 19 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. سرعت تکثیر و توسعه قارچ در زمانی که بوته ها در مرحله رویشی قرار دارند افزایش پیدا می کند. باران و باد دو عامل مهم در پراکنش عامل بیماری هستند.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک داخلی نخود:

  • استفاده از ارقام مقاوم و بذور عاری از بیماری
  • تناوب زراعی چهار الی پنج ساله با گیاهان غیر میزبان
  • شخم عمیق زمین بعد از برداشت محصول
  • کشت سطحی بذور
  • جمع آوری و حذف بقایای گیاهی
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی