پژمردگی باکتریایی ماش

Mung bean bacterial wilt

عامل بیماری گیاهی پژمردگی باکتریای ماش باعث آسیب به اکثر گیاهان خانواده حبوبات از جمله لوبیا، لوبیا سفید، سویا و ماش سیاه می شود.

علائم بیماری پژمردگی باکتریایی ماش:

علائم بیماری گیاهی پژمردگی باکتریای ماش روی برگ ها شامل زخم های بزرگ، نامنظم، خشک و قهوه ای رنگ می باشد. با گسترش بیماری، این زخم ها به یکدیگر ملحق شده و هاله ای زرد رنگ و به صورت نامنظم در اطراف بافت خشک شده تشکیل می شود. در ادامه روند توسعه آلودگی رنگ قسمت های آلوده برنزی شده و ظاهری سوخته به خود می گیرند. با وزش باد قسمت های خشک شده به راحتی از برگ ها جدا می شود. به دلیل بذر زاد بودن این بیماری، آلودگی اولیه جوانه های بذری باعث پژمرده شدن و از بین رفتن گیاهچه در مراحل اولیه رشد می شود. بیماری گیاهی پژمردگی باکتریایی ماش در نهایت باعث نابودی گل های تشکیل شده روی بوته و یا تولید غلاف های کوچک می گردد.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی پژمردگی باکتریایی ماش:

عامل بیماری گیاهی پژمردگی باکتریای ماش، باکتری Curtobacterium flaccumfaciens می باشد. صدمات مکانیکی، وزش شدید باد و باران از عوامل موثر در نفوذ باکتری به بوته های سالم می باشد. بر عکس دیگر بیماری های باکتریایی، توسعه این باکتری نیاز فراوانی به شرایط مرطوب ندارد. شرایط آب و هوایی نیمه مرطوب و محدوده دمای 27 الی 31 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری پژمردگی باکتریایی ماش:

  • استفاده از بذور عاری از بیماری
  • تناوب زراعی با محصولات غیر میزبان
  • حذف علف های هرز میزبان بیماری مثل گیاه پیچ اناری
  • عدم کشت مجاور به هم ماش، سویا و گونه های لوبیا
  • استفاده از ارقام مقاوم به بیماری
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار قبل از گلدهی

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار بعد از گلدهی