پوسیدگی خاکستری پیاز

Onion gray blight

این بیماری گیاهی باعث آسیب به پیاز، سیر و پیازچه می شود. عامل قارچی بیماری گیاهی پوسیدگی خاکستری پیاز توانایی آسیب به برگ در زمان رشد بوته و ایجاد خسارت روی غده در دوران انبارداری می باشد. به دلیل اثرگذاری این قارچ روی قسمت های متفاوت، این بیماری به اسامی مختلفی از جمله پوسیدگی خاکستری، بلایت بوتریتیسی و پوسیدگی گردن و غده نیز شناخته می شود.

علائم بیماری پوسیدگی خاکستری پیاز:

علائم اولیه بیماری روی برگ به صورت نقاط ریز ( یک الی پنج میلی متر)، طولی و سفید قابل مشاهده است. در ادامه آلودگی این نقاط کمی تیره شده و هاله رنگ پریده ضعیفی را ایجاد می کند. از بین رفتن برگ منجر به کاهش توان بوته و تولید غده های کوچک و بی کیفیت می شود. این قارچ از طریق زخم های ایجاد شده در ناحیه گردن یا غده نیز ایجاد خسارت می کند. اولین علائم بیماری گیاهی پوسیدگی خاکستری پیاز روی غده هایی که دچار صدمات فیزیکی شده اند، به شکل نرم شدگی و پوسیدگی لایه های خارجی است که به مرور به سمت لایه های داخلی توسعه می یابد. نشانه های بیماری روی قسمت گردن غده، شامل پوسیدگی و لهیدگی همراه با بافت قارچی خاکستری رنگ می باشد. با توسعه بیماری و رشد قارچ بافت های ریز سیاه رنگ در بین توده خاکستری تشکیل می شود. غده های آلوده بوی نامطبوعی را ایجاد می کنند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی پوسیدگی خاکستری پیاز:

عامل بیماری گیاهی پوسیدگی خاکستری پیاز، قارچ Botrytis allii می باشد. شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای 20 الی 24 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان گذرانی عامل این بیماری روی بقایای گیاهی داخل خاک صورت می گیرد. ارقام پیاز سفید در مقابل بیماری دارای حساسیت بیشتری نسبت به پیازهای قرمز و زرد هستند. غده های آلوده، باد و باران باعث جابجایی عامل بیماری می شود.

راه های پیشگیری و کنترل بیماری پوسیدگی خاکستری پیاز:

  • جمع آوری و انهدام بقایای گیاهی بعد از برداشت
  • کاشت غده های سالم و عاری از بیماری
  • تناوب زراعی دو تا سه ساله با گیاهان غیر میزبان از جمله صیفی جات
  • جلوگیری از وارد شدن صدمات فیزیکی به غده ها در زمان برداشت
  • خشک کردن غده قبل از انبار ( نگهداری 2 روز در دمای 30 درجه سانتی گراد)
  • نگهداری غده ها در انبار خشک و دارای تهویه مناسب
  • استفاده از ارقام مقاوم تر نسبت به بیماری
  • استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار در هنگام باز شدن اولین برگ ها

- سم پاشی با نسبت 5 در هزار یک ماه بعد از کاشت

- در صورت مشاهده علائم بیماری، سم پاشی با نسبت 5 در هزار در فواصل ده روزه تا برداشت