بوته‌میری اسفناج

Spinach Damping Off

بیماری گیاهی بوته‌ میری یا مرگ گیاهچه با آسیب به بافت ریشه ای گیاهان، باعث پوسیدگی آن ها می‌شود. شدت بیماری با توجه به رقم مورد کشت، بافت و رطوبت خاک و تراکم عامل بیماری متفاوت است. بیماری به محصولات دیگری از جمله چغندر، کلم، گوجه فرنگی، نخود و هندوانه نیز آسیب می‌رساند.

علائم بیماری بوته میری اسفناج:

میزان حساسیت گیاهچه‌های تازه نسبت به بیماری گیاهی بوته میری اسفناج بسیار بالاست. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به کاهش درصد جوانه زنی بذور، خشکیدن گیاهچه‌های تازه، کاهش رشد، زردی برگ‌های پایینی، پژمردگی و نابودی کامل گیاهان اشاره کرد. علائم بارز بیماری روی ریشه گیاهان آلوده به شکل زخم‌های آبسوخته و به رنگ قهوه‌ای یا مشکی دیده می‌شود. در بعضی از مواقع زخم‌های تیره رنگ روی بخش‌هایی که بالاتر از سطح خاک هستند نیز تشکیل می‌شود. علائم بیماری در قسمت‌هایی از زمین که آب انباشته می‌شود، بیشتر است. اسفناج‌های آلوده به بیماری گیاهی بوته میری اسفناج به بوته هایی شباهت دارند که بسیار آبیاری شده‌اند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بوته‌ میری اسفناج:

به طور کلی چند عامل قارچی در داخل خاک باعث ایجاد پوسیدگی ریشه اسفناج می‌شود، اما قارچ Fusarium Oxysporum نقش موثرتری در این بیماری دارد. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی 24 تا 27 درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. زمستان‌گذرانی عامل بیماری بسیار طولانی است و روی بقایای گیاهی داخل خاک صورت می‌پذیرد. جابجایی خاک‌های آلوده باعث انتقال عامل بیماری می‌شود.

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری بوته میری اسفناج:

  • افزایش فاصله بین بوته ها و افزایش تهویه
  • افزایش pH خاک
  • تناوب چهار تا شش ساله با گیاهان غیرمیزبان
  • کاهش رطوبت اطراف گیاه از طریق افزایش زه کش خاک
  • سمپاشی با بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذور قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار هنگام جوانه زنی و باز شدن اولین برگ ها

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار در صورت وجود آلودگی و تکرار آن با فاصله دو هفته یک بار