سفیدک داخلی هندوانه

Watermelon Downy Mildew

بیماری گیاهی سفیدک داخلی یا سفیدک کرکی هندوانه به محصولات دیگری از جمله طالبی، کدو، خیار و کدو تنبل آسیب می‌رساند. این بیماری تنها به برگ های هندوانه آسیب می‌رساند و مستقیماً تاثیری روی میوه و قسمت‌های دیگر بوته ندارد.

علائم بیماری سفیدک داخلی هندوانه:

نشانه‌های ابتدایی بیماری گیاهی سفیدک داخلی هندوانه روی سطح بالایی برگ‌ها به‌شکل لکه های زردرنگ، زاویه دار، پراکنده و محدود در بین رگبرگ ها دیده می‌شود. در زیر برگ‌های آلوده بافت کرکی بنفش یا خاکستری رنگ تشکیل می‌شود. با گسترش آلودگی، لکه های ایجاد شده روی برگ‌ها به صورت بافت‌ مرده درآمده، قهوه‌ای رنگ شده و درنهایت موجب ریزش برگ‌های آلوده از بوته می شوند. بوته های آلوده از رشد باز می‌مانند و در نهایت از بین می روند. میوه در این بوته ها رشد محدودی داشته و محصول با کیفیت پایینی را تولید می کنند.

 

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی سفیدک داخلی هندوانه:

عامل بیماری گیاهی سفیدک داخلی هندوانه قارچ Pseudoperonospora Cubensis است. عامل بیماری در داخل بقایای گیاهی و یا روی علف‌های هرز میزبان بیماری زمستان گذرانی می‌کند. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی 17 تا 21 درجه سانتی‌گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد. باد و آبیاری بارانی باعث جابجایی عامل بیماری می‌شود.

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک داخلی هندوانه:

  • افزایش تهویه بین بوته ها
  • استفاده از آبیاری قطره‌ای
  • اجتناب از مصرف بیش از اندازه کودهای دارای نیتروژن
  • حذف علف‌های هرز میزبان بیماری
  • کاشت ارقام مقاوم به بیماری
  • سمپاشی با بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذور قبل از کاشت با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بلافاصله بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار هنگام رشد و بازشدن اولین برگ‌ها

- سمپاشی با نسبت 5 در هزار در صورت وجود آلودگی و تکرار آن با فاصله دو هفته در میان