بلایت فیتوفتورایی بادمجان

Eggplant Phytophthora Blight

قارچ عامل بیماری بلایت فیتوفتورای بادمجان، تمام قسمت‌های این محصول را مورد حمله قرار می‌دهد. عامل این بیماری علاوه بر بادمجان به محصولاتی همچون خیار، هندوانه، گوجه فرنگی، کدو، لوبیا، فلفل دلمه و طالبی  نیز خسارت می‌رساند.

علائم بیماری بلایت فیتوفتورایی بادمجان:

به طور معمول این بیماری خاکزی باعث پژمردگی بوته، آبسوختگی ریشه، پیدایش ریشه‌های ثانویه متعدد، زخم‌های قهوه‌ای و آبسوخته در پایین ساقه می‌شود. با توسعه آلودگی در بافت‌های ریشه‌ای، گیاه زرد شده و در نهایت از بین می‌رود. طوقه بوته‌های آلوده نیز علائم مشابه آلودگی روی ریشه را نشان می‌دهند. علائم بیماری گیاهی بلایت فیتوفتورایی بادمجان روی برگ‌ها به شکل زخم‌های کوچک، نامنظم و آب‌سوخته دیده می‌شود. با گسترش بیماری برگ‌های آلوده خشک شده و به رنگ برنزی درمی‌آیند. در بعضی مواقع نیز ممکن است، علائم آلودگی و بافت‌های قارچی را روی میوه مشاهده نمود. علائم بیماری روی میوه‌هایی که در تماس با خاک بودند و یا به صورت پاششی آبیاری شده‌اند دیده می‌شود. میوه آلوده چروکیده شده و روی بوته باقی می‌ماند.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بلایت فیتوفتورایی بادمجان:

عامل این بیماری گیاهی بلایت فیتوفتورای بادمجان، قارچ Phytophthora Capsici است. شخم نزدن زمین، خاک‌های اشباع و فشرده شرایط مساعدی را برای توسعه آلودگی فراهم می‌کنند. قطعات آلوده گیاهی و آب‌های آلوده نقش زیادی در گسترش و جابجایی عامل قارچی دارند. این قارچ برای چندین سال در خاک باقی می‌ماند. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی 24 تا 29 درجه سانتی‌گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت فیتوفتورایی بادمجان:

  • تناوب زراعی دو ساله با گیاهان غیرمیزبان
  • اجتناب از آبیاری بیش از اندازه
  • جمع آوری بقایای آلوده گیاهی
  • عدم کشت در زمین‌های گود
  • کشت در خاک‌های دارای زه کش مناسب
  • سمپاشی با بردوفیکس به شرح زیر:

-  ضدعفونی بذر با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سمپاشی برگ های ابتدایی با نسبت 5 در هزار

- سمپاشی بوته هنگام تشکیل میوه با نسبت 5 در هزار

- تکرار سمپاشی با نسبت 5 در هزار با فواصل ده روزه تا قبل از برداشت