بلایت فوموپسیس بادمجان

Eggplant Phomopsis Blight

بیماری گیاهی بلایت فوموپسیس در مناطقی که دمای بالایی دارند آسیب بیشتری به بوته‌های بادمجان می زند. این بیماری از ابتدای رشد جوانه به گیاهچه ها حمله می‌کند. این قارچ روی گیاهان دیگر مثل فلفل دلمه و گوجه فرنگی بیماری زا است. بافت‌های هوایی بوته نیز مورد حمله این بیماری قرار می‌گیرد.

علائم بیماری بلایت فوموپسیس بادمجان:

علائم ابتدایی بیماری گیاهی بلایت فوموپسیس بادمجان روی میوه به شکل زخم‌های بیضی یا دایره‌ای، آفتاب‌سوخته و نرم دیده می‌شود. با گسترش لکه‌ها و عمیق‌تر شدن و پیوستن به یکدیگر باعث پوسیدگی و پوک شدن میوه می شوند. در نهایت روی میوه آلوده بافت‌های دایره‌ای شکل، سیاه و قهوه‌ای رنگ تشکیل می‌شود. روی قسمت پایینی ساقه نیز، شانکرهای تیره و پوسیدگی خشک ایجاد می‌شود. با توسعه آلودگی روی ساقه، گیاهچه پژمرده شده و در نهایت از بین می رود. نشانه‌های بیماری روی برگ‌های پایینی بوته به‌شکل زخم‌های دایره‌ای، نامنظم، خاکستری یا قهوه‌ای رنگ قابل مشاهده است. با توسعه بیماری برگ آلوده زرد شده و از بوته می‌ریزد.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی بلایت فوموپسیس بادمجان:

عامل بیماری گیاهی بلایت فوموپسیس بادمجان، قارچ Phomopsis Vexans است. زمستان‌گذرانی عامل بیماری روی بقایای گیاهی و میوه‌های آلوده سطح خاک صورت می‌گیرد. باران و آبیاری پاششی نقش اصلی را در توسعه و جابجایی عامل بیماری دارد. ممکن است بذوری که از بوته‌های آلوده به دست می‌آید نیز به این بیماری آلوده باشند. آب و هوای مرطوب و محدوده دمایی 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت فوموپسیس بادمجان:

  • استفاده از ارقام مقاوم و بذور عاری از بیماری
  • جمع آوری بقایای گیاهی بعد از برداشت
  • تناوب زراعی سه ساله با محصولات غیرمیزبان
  • استفاده از آبیاری قطره‌ای
  • سمپاشی با بردوفیکس به شرح زیر:

- ضدعفونی بذر با نسبت 10 در هزار

- ضدعفونی خاک بعد از کاشت با نسبت 10 در هزار

- سمپاشی برگ های ابتدایی با نسبت 5 در هزار

- سمپاشی بوته هنگام تشکیل میوه با نسبت 5 در هزار

- تکرار سمپاشی با نسبت 5 در هزار با فواصل ده روزه تا قبل از برداشت